Παρασκευή 13 Σεπτεμβρίου 2019

Θεωρία παραγράφου 1


ΘΕΩΡΙΑ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ 1


Να εντοπίσετε τα δομικά στοιχεία / δομή της παρακάτω περαγράφου:

Είναι γεγονός ότι οι νέοι σήμερα δεν διαβάζουν. Δεν αγαπούν το βιβλίο και τη μελέτη. Γιατί όμως; Πρέπει να παραδεχτούμε πως ο άνθρωπος δε γεννιέται αγκαλιά με το βιβλίο, του μαθαίνουν να το αγαπάει. Είναι θέμα γενικότερης παιδείας, που ξεκινάει βέβαια από την εκπαίδευση, από τα
σχολεία όλων των βαθμίδων. Και εκεί φαίνεται πως υστερούμε. Γιατί εμείς από τα σχολεία
βγάζουμε ανθρώπους που ακούν για βιβλίο, ακούν για μελέτη και το «βάζουν στα πόδια»!
Κακογραμμένα βιβλία και σκουριασμένες μέθοδοι απωθούν τους νέους από το βιβλίο και
την ευπρόσδεκτη και γόνιμη γνώση. Εκπαίδευση που βασίζεται στη μηχανική πρόσληψη
γνώσεων, στην ψυχρή χρησιμοθηρία, στη «διά παντός μέσου» βαθμοθηρία, στη στείρα
αποστήθιση, δημιουργεί στη συνέχεια απέχθεια για το βιβλίο, το σχολείο, τη μάθηση. Το
«πρόβλημα του μαθήματος της έκθεσης» δεν είναι άσχετο με όλη αυτήν την κακή εκπαίδευ-
ση. Κακές επιδόσεις στην έκθεση δε σημαίνουν τίποτε άλλο από κακές σχέσεις με το βιβλίο
γενικά. Έτσι η έλλειψη φιλαναγνωσίας αποτελεί ένα πολσύνθετο πρόβλημα με βαθιές ρίζες.

Από τον ημερήσιο Τύπο

Απάντηση:







Άρα, για να θυμηθούμε την ύλη της Α΄ γυμνασίου:

Θεματική πρόταση: είναι το θέμα, η κεντρική ιδέα της παραγράφου και βρίσκεται τις περισσότερες φορές στην αρχή της.

Σχόλια ή Λεπτομέρειες: περιέχουν τις επιμέρους ιδέες που εξηγούν, αποδεικνύουν ή αναπτύσσουν τη θεματική περίοδο.

Κατακλείδα: είναι το συμπέρασμα, μια γενική κρίση που ολοκληρώνει το νόημα της παραγράφου και πολύ συχνά παραλείπεται.

Προσοχή: Όταν ξέρουμε καλά να εντοπίζουμε τα δομικά μέρη μιας παραγράφου, έχουμε κάνει το πρώτο βήμα για να φτιάξουμε μια πετυχημένη περίληψη!! Αυτό συμβαίνει γιατί στην περίληψη καλούμαστε να βγάλουμε το θεματικό κέντρο κάθε παραγράφου, το οποίο όπως πολύ καλά φαντάζεστε βρίσκεται πού συχνά σχεδόν αυτούσιο στη θεματική πρόταση!





Ποιο πρόβλημα εχει η παρακατω παράγραφος;

Είναι γεγονός ότι η σημερινή κοινωνία διακρίνεται από πολύ έντονους ρυθμούς ζώής. Τα σύγχρονα επαγγέλματα εστιάζουν πιο πολύ στην ποσότητα, στην απόδοση του εργαζομένου και όχι στην ποιότητα. Δεν μας νοιάζει το τι αλλά το πόσο. Το κρίτήριο της επιλογής πια δεν είναι αν μας αρέσει ένα επάγγελμα, αλλά πόσα λεφτά βγάζει κανείς με αυτό. Έτσι, δεν μπορούμε να αντισταθούμε στα σύχγρονα κελεύσματα για γρήγορη και συνεχή παραγωγή, γι’ αυτό γινόμαστε θύματα του άγχους και της ενετικοποίησης.

ΑΡΕΤΕΣ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ:
Μια παράγραφος θεωρείται καλογραμμένη, όταν διέπεται από τα εξής χαρακτηριστικά:
1. Σαφή Σκοπό: σταθερή και ξεκάθαρη στάση του συγγραφέα απέναντι στο θέμα που πραγ-
ματεύεται.
2. Επαρκή Ανάπτυξη: το πληροφοριακό υλικό χρειάζεται να είναι πλήρες, στηρίζοντας έγκυρα
και σφαιρικά το θέμα της παραγράφου.
3. Ενότητα: οι λεπτομέρειες θα πρέπει να έχουν άμεση σχέση με το θέμα της παραγράφου.
4. Αλληλουχία: οι λεπτομέρειες είναι σωστό να γράφονται με λογική σειρά, ώστε να οδηγούν ομαλά η μία στην άλλη. Έτσι αποφεύγονται οι νοηματικές επαναλήψεις και τα λογικά χάσματα.
5. Συνοχή: η λογική σύνδεση των λεπτομερειών, ώστε να μην παρουσιάζονται νοηματικά χά-
σματα.

Ειδικά για τη συνοχή της παραγράφου θα γίνει εκτενής αναφορά στις διαρθρωτικές, συνδετικές λέξεις ή φράσεις, οι οποίες βοηθούν στη συνοχή όχι μόνο μέσα στην παράγραφο, αλλά και μεταξύ των παραγράφων.

Γραψτε μια παραγραφο με θεματική πρόταση:
Η εκμάθηση ξένων γλωσσών διευύνει τους πνευματικούς ορίζοντες του ατόμου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.