Τετάρτη 9 Δεκεμβρίου 2020

Ενεργητική - Παθητική σύνταξη

 Να μετατρέψετε την ενεργητική σύνταξη σε παθητική

1. Η παιδεία δεν αντιμετωπίζει τον άνθρωπο μόνο ως πνευματική παρουσία.


2. Η εκπαίδευση προετοιμάζει την επαγγελματική αποκατάσταση του νέου.


3. Το πανεπιστήμιο προάγει την παιδεία αλλά και την επιστημονική και κοινωνική πρόοδο.


Να μετατρέψετε την παθητική σύνταξη σε ενεργητική

 

1. Είναι καιρός να σχεδιαστεί καλύτερα το αύριο του ελληνικού σχολείου από την πολιτεία.


2. Ανατίθεται από τον δάσκαλο στους μαθητές η οργάνωση και παρουσίαση ορισμένων μαθημάτων.


3. Ένας άνθρωπος θεωρείται "επιτυχημένος" ή "αποτυχημένος" από την κοινή γνώμη με βάση κυρίως την επαγγελματική του πορεία. 


Ασκήσεις στην Έκφραση - Έκθεση, Αλ., Σπ.Μητσέλος, Ελληνοεκδοτική

 

ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ ΚΑΙ ΠΑΘΗΤΙΚΗ ΣΥΝΤΑΞΗ: Ασκήσεις από την Τράπεζα Θεμάτων
Να μετατρέψετε την ενεργητική σύνταξη σε παθητική ή το αντίστροφο και να αιτιολογήσετε την
επιλογή σύνταξης από τον συγγραφέα.
1. «[Ο αναλφαβητισμός] αναστέλλει την οικονομική ανάπτυξη» .....................

.........................................................................................................................................................
2. «Η μη ολοκλήρωση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης δυσχεραίνει την επιτυχή ενσωμάτωση των ατόμων
στην αγορά εργασίας» ................................

 .........................................................................................................................................................
3. «θα πρέπει να αναζητηθούν συστηματικά νέοι τρόποι εκμάθησης ξένων γλωσσών» ..........................

 .........................................................................................................................................................
4. «Στον προφορικό συνομιλιακό λόγο το κείμενο [...] προσλαμβάνεται από τον δέκτη» ...................

 ...........................................................................................................................................................
5. «Έξω από τη χώρα μας πάλι δεν έχουμε προβάλει την ελληνική γλώσσα με σωστό και ουσιαστικό
τρόπο». ..............................................

........................................................................................................................................................
6. «Η τυπογραφία διεύρυνε τη γλωσσική ποικιλία με τα ποικίλα «εργαλεία» του γραπτού λόγου».
....................................

 ............................................................................................................................................................
7. «...από τα περισσότερα δικτατορικά καθεστώτα απαγορεύεται η σάτιρα και η κωμωδία...»
.................................
 ........................................................................................................................................................
8. «Οι γονείς κυριεύονται από [....] φόβους για τον αποχωρισμό των παιδιών». .............................................
 .........................................................................................................................................................
9. «Η κοινωνία πρέπει να οργανώσει την κοινωνικοποίηση των νέων» ..............................
 .........................................................................................................................................................
10. «Το προσωπικό στυλ ελεύθερου χρόνου επηρεάζεται και διαμορφώνεται από την οικογένεια».
....................................
 .........................................................................................................................................................11. «Ο Βιτγκενστάιν δεν μας έχει διδάξει μόνο». ..................................
 .........................................................................................................................................................
12. «Μαθήματα ελληνικής γλώσσας προσφέρονται σήμερα σχεδόν από όλα τα πανεπιστήμια της χώρας».
..........................................
 .........................................................................................................................................................
13. «Η ελληνική διδάσκεται ως δεύτερη γλώσσα [από ειδικευμένο διδακτικό προσωπικό]». ............

 .........................................................................................................................................................
14. «Η σάτιρα από τη μια μεριά ξεσκεπάζει την ανοησία και από την άλλη καυτηριάζει το κακό»
............................
 .........................................................................................................................................................
15. «Η διάψευση αυτή προκαλεί το γέλιο» ....................................
 .........................................................................................................................................................
16. «[Το Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας] αντιμετωπίζει ισότιμα τις σύγχρονες ευρωπαϊκές
γλώσσες». ........................................
 .........................................................................................................................................................
17. «Η έννοια του εγγραμματισμού δεν έχει κατακτηθεί από την πλειονότητα των παιδιών». ......................
 .........................................................................................................................................................
18. «Μια τέτοια διαδικασία δημιουργεί αναπόφευκτες εντάσεις και πιθανές συγκρούσεις με το
περιβάλλον, ανασφάλεια, αλλά και συγχρόνως έξαψη και διάθεση για πειραματισμούς». .........................

 .........................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................
19. «ο ευκολόπιστος [..] γοητεύεται από τη ρητορική τους αξία» ......................................

 .........................................................................................................................................................
20. «Τα στοιχεία-σοκ παρουσίασε η Unesco, με αφορμή τη χθεσινή, παγκόσμια ημέρα για την εξάλειψη
του αναλφαβητισμού». .......................................
 .........................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................
21. «Η Ελλάδα κατατάσσεται από τον ΟΗΕ στην 35η θέση παγκοσμίως, καθώς τα περισσότερα
αναπτυγμένα κράτη του κόσμου έχουν εξαλείψει το πρόβλημα του αναλφαβητισμού».
 .........................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ ΚΑΙ ΠΑΘΗΤΙΚΗ ΣΥΝΤΑΞΗ: Θέματα Πανελληνίων Εξετάσεων
Να μετατρέψετε την ενεργητική σύνταξη σε παθητική στο απόσπασμα που ακολουθεί:
«Από την άλλη, ο ίδιος ο άνθρωπος σφραγίζει την ιστορική πορεία του με πολέμους και αγριότητες,
θεοποιεί τα υλικά αγαθά και συντηρεί την αδικία και τις ανισότητες». (Πανελλήνιες 2013)
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
Να αναγνωρίσετε το είδος της σύνταξης στις παρακάτω φράσεις και να τις μετατρέψετε στο αντίθετο
είδος: (Πανελλήνιες 2012)
∆ιαγράφει ο τεχνίτης τα πλαίσια μιας πάντα ευνομούμενης και ισορροπημένης πολιτείας.
..............................................................................................................................................................................
∆άμασε η ελληνική τέχνη το ζώο πριν ανακαλύψει τον τέλειο άνθρωπο.
..............................................................................................................................................................................
Να μετατραπεί η παθητική σύνταξη του παρακάτω αποσπάσματος σε ενεργητική. (Πανελλήνιες 2010)
«Τα ανθρώπινα δικαιώματα στην ασφάλεια, στην Υγεία και στον βιοπορισμό απειλούνται όλο και πιο
πολύ από τις αλλαγές στο κλίμα της Γης».
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
Να αναγνωριστεί το είδος της σύνταξης (ενεργητικής ή παθητικής) στις παρακάτω προτάσεις και να
μετατραπεί η καθεμιά σύνταξη στην αντίθετή της: (Πανελλήνιες 2009)
α) «...γιατί εδώ την αυθεντία, όταν κι’ όπου υπάρχει, με τρόπο πάντως ελέγξιμο, δεν την περιφρουρεί
καμμιά αστυνομική δύναμη.»
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
β) «Η μάχη του ανθρώπου δεν θα χαθεί ενόσω θα υπάρχει καταφυγή του Λόγου, το βιβλίο».
..............................................................................................................................................................................
Να ξαναγράψετε τις παρακάτω περιόδους μετατρέποντας την ενεργητική σύνταξη σε παθητική:
(Πανελλήνιες 2008)
α. «γιατί τον ηρωισμό τον γεννά μια πίστη»
..............................................................................................................................................................................
β. «Γιατί λύσεις δεν γεννούν· γεννούν περιπλοκές και οξύνουν το καθεστώς της βαρβαρότητας»
..............................................................................................................................................................................

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.